Kosher 1
בימים אלו נשלחו מכתבים לכל החברות והמפעלים המושגחים על ידי הרב לנדא מבני ברק ובו הוא מורה להם להחליף את סמל הכשרות של אביו בסמל חדש.. 16/06/2019 קרא עוד◄
על מנת חזק את העסקים שומרי השבת, אנו מביאים כאן רשימה של אטרקציות שומרי שבת. בהמלצת הוועדה למען השבת.. 12/06/2019 קרא עוד◄
שווארמה זו מחזיקה בתעודה מטעם גוף פרטי המכנה את עצמו "איגוד הרבנים בישראל" בניגוד לחוק, נציין כי במהלך הביקורות לא נצפה משגיח בעסק. 28/05/2019 קרא עוד◄
האם ניתן לסמוך על כשרות הכלים של שירות חדרים שבו מביאים את האוכל לחדר במלון? האם אין חשש שאולי ערבו בשר וחלב... הרב שי אזרחי, 07/09/2014
קניתי אריזת קוואקר בחו"ל ועליה כתוב על האריזה טבעי, האם אין חשש לתוספות במוצר? הרב שי אזרחי, 01/09/2014
האם יש היתר לשתות מיצים טבעיים הנמכרים באוקראינה ובחו"ל? קבוצת כשרות 2 בוואטצאפ, 31/08/2014
  • מוצרים כשרים לפסח
  • עוגיות ומאפים
  • כלים חד פעמיים
  • תרופות
  • ויטמינים ותוספי מזון
  • תחליפי חלב
  • משקאות
  • מסעדות
  • מזנון מסעדה
  • פיצריות
  • פלאפליות
  • מסעדות איטלקיות
  • מסעדות בשריות
  • מסעדות גורמה
  • מסעדות דגים
  • מסעדות הודיות
  • מסעדות המבורגר
  • מסעדות חלביות
  • מסעדות טבעוניות
  • מסעדות יוקרה
  • מסעדות יפניות
  • מסעדות ללא גלוטן
  • מסעדות סיניות
  • מסעדות סושי
  • מסעדות על הים
  • מסעדות על האש
  • מסעדות עם ילדים
  • מסעדות פתוחות 24 שעות
  • מסעדות פרסיות
  • מסעדות צמחוניות
  • מסעדות צרפתיות
  • מסעדות רומנטיות
  • מסעדות שף
  • מסעדות תאילנדיות
  • מסעדות תימניות
  • אולמות אירועים מהדרין
  • אולם לאירועים קטנים מהדרין
  • מסעדות לאירועים מהדרין
  • אולם לאירועים עסקיים מהדרין
  • אולם לברית מהדרין
  • אולם לבר מצווה מהדרין
  • אולם לחינה מהדרין
  • אולם לחתונה מהדרין
  • אולם לימי הולדת מהדרין
  • קייטרינג
  • אוכל מוכן לשבת
  • שירותי קייטרינג
  • קייטרינג חלבי
  • קייטרינג בשרי
  • מלונות
  • בתי הארחה
  • בתי החלמה
  • צימרים
  • וילות נופש
חיפוש:
יום שני, ט"ו תשרי תש"פ, 14/10/2019
זריחה: 06:47
שקיעה: 18:03
זמני כניסת שבת: 17:28 - זמנים נוספים

בין בשר לחלב

הרב משה ביגל, 03/06/2019

מאת הרב משה ביגל - רב היישוב מיתר

פרווה זה סתמי ?
במהלך קדחת ההכנות לקראת החג שכוללות מאכלי חלב ומאכלי בשר מתעורר, לעיתים, הצורך לבשל מאכלי פרווה בכלים בשריים או חלביים לצורך ארוחות החג.

האם מותר לאכול מאכל פרווה שבושל בכלי בשרי, בארוחה חלבית, ולהיפך ?
לתשומת לבכם !!!
כדי להקל על ההבנה, נשתמש בפסקה זו בדוגמה של מאכל פרווה שהתבשל בכלי בשרי ורוצים לאכול אותו בארוחה חלבית. ובכל מקרה הדין זהה גם בפרווה שהתבשל בכלי חלבי ורוצים לאכול אותו בארוחה בשרית.
תשובה לשאלה זו מורכבת ותלויה במצב הכלי:
1 .אם הכלי אינו בן יומו, כלומר שלא בשלו בו בשר ביממה האחרונה, והוא נקי, ללא שאריות בשר, מותר לכתחילה לתכנן ולבשל מאכל פרווה בכלי בשרי ולאכול אותו עם חלב. כי טעם הבשר, שנפלט מהכלי לתוך התבשיל, פגום (מקולקל) ולא הופך את התבשיל לבשרי. (שו"ע יו"ד צה א)
2 .אם הכלי בן יומו, כלומר בשלו בו בשר בתוך 24 שעות אחרונות, לשיטת ה"מחבר" , מנהג הספרדים: מותר לכתחילה לאכול תבשיל זה עם חלב. לשיטת הרמ"א, מנהג האשכנזים: אסור לתכנן לכתחילה לאכול תבשיל זה עם חלב אבל מותר לאכול אותו בארוחה חלבית ובכלים חלביים אך לא לאכול ביחד עם חלב. בדיעבד, עם בישלו כבר את התבשיל הסתמי בכלי בשרי בן יומו, גם לשיטת הרמ"א, מותר יהיה לאכול אותו ביחד עם חלב. (שו"ע יו"ד צה ב)
3 .במרכולים ובחנויות מזון נמצא לפעמים את הכיתוב "בחזקת חלבי" או "בחזקת בשרי" הכוונה שגם מאפים/ תבשילים פרווה נאפו או בושלו בכלים בשריים. ומכיוון שבדרך כלל הכוונה לכלים בני יומם (כי אופים ומבשלים כל יום בכלים אלו) יש לנהוג בהתאם כלומר למנהג הספרדים מותר לכתחילה לאכול מאפים אלו ישירות עם חלב ולמנהג האשכנזים מותר לאכול מאכלים אלו בארוחה חלבית אך לא ישירות עם חלב.

הקלה זו נובעת מהעובדה שהכלי הבשרי בלע לתוכו בשר כשר שעובר ונבלע בתבשיל הפרווה ובאכילתו יחד עם חלב עובר הטעם של הטעם של הבשר הכשר לחלב (בשפת ההלכה – נותן טעם בן נותן טעם) ובליעה שולית ומעטה כל כך לא אסרו חכמים. (חולין קיא ב)

חלב שהתבשל בכלי בשרי
לתשומת לבכם !!!
בפסקה זו נשתמש, לנוחיותכם, בדוגמה של כלי בשרי שבשלו בו חלב, והוא הדין במקרה הפוך, כלי חלבי שבשלו בו בשר. אסור לבשל חלב בכלי שבשלו בו בשר מכיוון שהכלי בולע את מה שבושל בו וכאשר מבשלים בו בשנית הוא פולט לתוך התבשיל את מה שבלע ויצא שאוכלים בשר בחלב (חולין צז א, שו"ע יו"ד צג א)

אם בטעות בשלו חלב בכלי בשרי תלוי הדבר בכלי ובכמות התבשיל. בכלי שאינו בן יומו, כלומר שלא בשלו בו בשר ביממה האחרונה, ולאחר מכן בשלו בו חלב התבשיל מותר מכיוון שהבשר שנפלט מהכלי לתוך החלב הוא בשר שטעמו פגום )מקולקל( ולכן אינו אוסר את החלב. (שו"ע יו"ד צג א)

ואם הכלי הוא בן יומו, כלומר שהשתמשו בכלי לבישול בשר ביממה האחרונה, והבשר שנפלט מהכלי לחלב טעמו טוב ויתכן שמרגישים את הטעם הבשר בחלב לכן צריך לבדוק את טעם החלב. כיצד עושים זאת?
לשיטת מרן "המחבר", מנהג הספרדים: נותנים לנוכרי לאכול מהתבשיל מבלי לספר לו את מטרת הבדיקה ואם יאמר הנוכרי שלתבשיל החלבי אין טעם מיוחד או שונה, התבשיל מותר.
לשיטת הרמ"א, מנהג האשכנזים: לא סומכים על עדותו של הנוכרי, כי אולי יבין את מטרת השאלות וירצה להכשילנו, ולכן מעריכים את היחס שבין נפח דפנות הכלי ונפח התבשיל שבו ואם האוכל הוא פי ששים מהכלי התבשיל מותר. גם לשיטת "המחבר" אם אי אפשר לערוך את הבדיקה ע"י נוכרי קובעים לפי ביטול בששים. (שו"ע יו"ד צח א)
החישוב של ביטול בששים נובע מבדיקה שעשו חז"ל כאשר בדקו בצל וצנון שבושלו בתבשיל, באיזה יחס בין המאכל חריף לתבשיל לא מרגישים יותר את טעם הצנון או הבצל . (ערוך השולחן צח יח)
בכל מקרה ולכל הדעות הכלי נאסר לאחר בישול זה וצריך להכשירו. (שו"ע יו"ד צג א)

שנזכה לקבל מחדש את התורה,

חג שמח עם תבשילי חלב ובשר לשמחת החג.

 



חזרה לדף ראשי

ביקורת הגולשים
היה ראשון לרשום ביקורת / המלצה על דף מידע זה
...טוען...